Koronaeristys ja kasvokkaiskontaktien puute olivat osa arkeamme vielä vuoden 2022 alussa. Korona-ahdinko näkyi kuluttajien käyttäytymisessä, mikä vaikutti koko toimintaympäristöömme, erityisesti kauppa- ja kirjaliiketoimintaan.
Helmikuussa alkanut Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa muistutti meitä suomalaisia omasta historiastamme ja kulttuurin, sivistyksen ja oikeusvaltion merkityksestä. Suomi kasvoi itsenäiseksi valtioksi valistusajan ihanteiden perustalle. Näihin lukeutuvat oikeusvaltiokäsite, liberaali demokratia ja sananvapaus: kaikki asioita, jotka nyt erottavat Suomea ja Venäjää.
Kun Otava perustettiin vuonna 1890, Suomi oli vielä osa Venäjää. Maamme itsenäistymisestä tuli länsimainen menestystarina.
Iso merkitys onnistumisessa oli omalla suomalaisella kulttuurilla, joka rakentui ennen kaikkea kirjojen ja suomen kielellä tuotetun tiedon varaan.
Tämä historiallinen konteksti on jälleen ajankohtainen, kun Ukrainassa soditaan. Lukutaito ja sananvapaus olivat keskeisiä tekijöitä Suomen itsenäistymiseen johtaneessa sivistyshankkeessa.
Otavalla on koko historiansa ajan ollut tässä tärkeä osa alkaen koulutuksesta, vapaasta kriittisestä lehdistöstä sivistäviin kirjoihin.
Sivistystehtävä on säilynyt aikojen kuluessa ajankohtaisena, ja Otavan toiminnan ytimessä ovat edelleen kirjallisuus, koulutus ja sananvapaus. Otavan arvoista vastuullisuus tarkoittaa, että otamme osaltamme vastuun kulttuurin, kasvamisen ja oppimisen edistämistä.
Syksyllä 2022 pääsimme vihdoin juhlimaan Otavan 130-vuotista historiaa yhteisessä konsernipäivässä, koronarajoitusten vuoksi kaksi vuotta myöhässä.
239.6
Otava-konsernin liikevaihto vuonna 2022
Otavan missio jatkuu, vaikka toimintaympäristö ei ole viime aikoina päästänyt meitä helpolla. Rakennamme tulevaisuuttamme pitkäjänteisesti, seuraavaa 130 vuotta silmällä pitäen.
Yksi osa tulevaisuuteen valmistautumista on vuoden 2023 alussa perustettava osakasneuvosto, jonka tehtävä on ottaa nuorempi omistajasukupolvi mukaan Otavan toimintaan. Osakasneuvoston tavoitteena on tiivistää omistajien ja konsernin henkilöstön välistä vuoropuhelua ja yhteistyötä.
Yhdessä tekeminen kehittää konsernin toimintaa, ja toivon kaikilta aktiivista osallistumista keskusteluihin.
Henrik Ehrnrooth
Hallituksen puheenjohtaja
Vuoden 2022 alussa koronapandemia rajoitti vielä arkea, mutta kevään kuluessa rajoituksista voitiin viimein luopua. Helmikuussa maailma järkyttyi: Venäjä hyökkäsi Ukrainaan, ja samalla länsimaista arvomaailmaa ja ilmaisunvapautta vastaan. Otava ja Suomalainen Kirjakauppa lahjoittivat maaliskuussa 50 000 euroa Suomen Punaiselle Ristille Ukrainan sodan uhrien tukemiseen. Lisäksi Otava julkaisi useampia teoksia, joiden tuotolla tuettiin Ukrainaa.
Taloudellisen toimintaympäristön selvä heikkeneminen alkoi kesän jälkeen, kun korkotaso kääntyi nousuun ja inflaatio vaikutti merkittävästi kulutuskysyntään. Otavan tulosta voidaan pitää välttävänä. Korkea omavaraisuusaste ja erinomainen likviditeetti antavat hyvän perustan osallistua mahdollisiin toimialajärjestelyihin ja toteuttaa suuriakin yritysostoja.
Kirjaliiketoiminnassa kohonneet kustannukset yhdessä digipanostusten kasvun ja kirjakaupan vaikeuksien kanssa heikensivät tulosta. Kokonaismyynnissä kaunokirjallisuuden myynti kasvoi ja lasten- ja nuortenkirjojen myynti säilyi edellisen vuoden tasolla, mutta tietokirjojen sekä yleisen kirjallisuuden painettujen kirjojen myynnit laskivat. Digimarkkinat kasvoivat, mutta kasvu hidastui selkeästi aiempiin vuosiin verrattuna.
Oppimisen palveluissa panostettiin voimakkaasti digipalveluiden toimintavarmuuteen, sillä uudesta lukiomyynnistä jo lähes kahdeksankymmentä prosenttia on digimyyntiä. Lisäksi panostuksia kohdennettiin uusien opetussisältöjen kehittämiseen.
Kirjapainon kehitystyö jatkui, ja vaikeasta tilanteesta huolimatta se teki edellisvuotta hieman paremman toiminnallisen tuloksen.
8.8
Otava-konsernin operatiivinen liikevoitto
Kauppaliiketoiminnalle vuosi oli erityisen vaikea. Koronarajoitusten päättyminen vaikutti yleisen kirjallisuuden kysynnän merkittävään heikkenemiseen. Oppimateriaalien kuluttajakysyntä hiipui ennustetusti. Inflaatiovaikutuksista polttoaineen hinnan nousu näkyi maakunnissa ja pienillä paikkakunnilla. Sen sijaan isot keskukset jatkoivat hienoista koronaelpymistä.
Medialiiketoiminnan näkymät heikkenivät vuoden loppua kohti. Alkuvuodesta kuluttajamyynti oli liki edellisvuoden tasolla ja mediamyynti selkeästi edellä. Syksyn aikana haasteet tilausmyynnissä kasvoivat, mediamyynti hiipui ja kustannukset nousivat. Mediamyynti onnistui kuitenkin yleistä markkinakehitystä paremmin, ja verkon mediamyynti ohitti printin ensimmäistä kertaa. Yhteistyö toimitusten ja myyntien välillä vahvistui, ja uudet toimintatavat olivat tuloksellisia.
Jotta Otavan tulos saadaan aikaisempien vuosien hyvälle tasolle, meidän on tehostettava toimintaamme ja kehitettävä uusia toimintatapoja. Yhdessä pystymme tähän.
Alexander Lindholm
Otava Oy:n toimitusjohtaja